Analiză CNN. Tesla va face în acest weekend un upgrade al softului de conducere autonomă. Pe fondul absenței unor reglementări specifice, acesta este intitulat “Full self-driving” (conducere complet autonomă), o descriere contradictorie, căci deși mașina are pretenția de a lua singură decizii, compania cere utilizatorilor să stea cu mâinile pe volan.

Tesla a lansat o nouă versiune beta (de test) a software-ului său Full self-driving (conducere complet autonomă) pentru o mie dintre clienții săi care au deja un autovehicul electric.

CNN arată că, în ciuda denumirii, nu este de fapt vorba de o mașină care se conduce singură ci de un sistem cruise-control mai avansat. Videoclipurile postate pe internet de persoane care au deja acest upgrade arată că deși se oprește corect la semafor și virează în intersecții, se poate întâmpla să mai vireze și spre pietoni sau să confunde Luna cu o lampă de avertizare din trafic.

Tesla îi avertizează pe utilizatori că un șofer uman trebuie să fie gata să preia în orice moment controlul mașini, iar accesul la sistemul de test Full self-driving” va fi deschis doar unui număr limitat de proprietari Tesla, considerați printre cei mai responsabili. După ce își instalează versiunea beta a softului “Full self-driving”, ei trebuie să bifeze o casetă care să confirme că înțeleg că este responsabilitatea lor să rămână cu mâinile pe volan, gata să preia controlul mașinii în orice moment.

CNN observă totuși că o persoană care cumpără un vehicul Tesla de pe site-ul companiei vede tehnologia “Full self-driving” descrisă cu litere mari și prezentată drept “conducere autonomă completă” și, cu litere mici, mai jos, faptul că aceasta este de fapt o tehnologie de asistare a șoferului.

În acest moment nu sunt reglementate tehnologiile automate de asistare a șoferului, iar Tesla, ca orice producător de automobile, poate face tot ce vrea când vine vorba de aceste tehnologii. “Suntem la mila producătorilor auto. Ei pot introduce sisteme sigure care să îi ajute pe șoferii mai puțin vigilenți, sau pot introduce sisteme care depind de fapt de viglența șoferului. Să combini aceste două lucruri reprezintă combinația perfectă pentru viitoarele dezastre”, a comentat Cathy Chase, președintele unui ONG pentru siguranță în trafic.

Potrivit CNN, autoritatea americană din domeniul transporturilor se pregătește de reglementarea tehnologiilor de asistare a șoferului, dar nu este clar cât de repede va putea face acest lucru. În această vară Autoritatea a lansat o investigație după ce mai multe vehicule Tesla au lovit din spate autospeciale de urgență (ambulanțe, mașini de pompieri), în timpul utilizării pilotului automat. Acum autoritățile verifică inclusiv dacă tehnologia Tesla ar putea juca un rol și în alte tipuri de accidente.

Experții în conducere autonomă au avertizat de mult timp că modul în care Tesla își prezintă softul de “conducere complet autonomă”, precum și predecesorul său, denumit “Pilotul automat”, este periculos pentru șoferii care au prea multă încredere în tehnologie. Ulterior s-a dovedit că au existat accidente în care proprietari de Tesla au murit, după ce reușiseră să păcălească mașina că se află la volan, pentru că au avut atât de multă încredere în softul de conducere autonomă încât au ales să călătorească pe locul din dreapta sau pe cele din spate.

CNN arată că, în ciuda entuziasmului legat de tehnologiile revoluționare, realizarea unui soft de conducere autonomă care să fei sigur s-a dovedit incredibil de dificilă, iar companiile nu au reușit să atingă predicțiile.

Analiza intergrală pe CNN Business