Băncile recomandă clienţilor care-şi suspendă ratele să-şi analizeze capacitatea de rambursare ulterioară. Îi avertizează că vor înregistra o creştere a expunerii după aceea.

”Expunerea clientului crește odată cu prelungirea perioadei de suspendare astfel încât, în baza analizei riguroase, abordarea trebuie să fie una echilibrată în linie cu nevoile reale actuale ale clientului și cu capacitatea de onorare a plăților post suspendare”, arată Asociația Română a Băncilor într-un comunicat. 

Clienții ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie pot beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor pe o perioadă cuprinsă între o lună și nouă luni, în baza opțiunii debitorului care poate fi exprimată până cel mai târziu la data de 15 martie 2021. 

Pe lângă criteriile legate de afectarea veniturilor, suspendarea la plată se poate aproba doar pentru creditele care au fost acordate până la data de 30 martie 2020 inclusiv și care nu înregistrează restanțe la data solicitării, precum și pentru alte criterii obiective. 

Ca o soluție la problemele de natură economică generate de pandemie, băncile solicită eliminarea barierelor de ordin legislativ care le pot afecta capacitatea de a finanța revenirea economică rapidă și de a sprijini clienții afectați de pandemie.

Sursa: Comunicat ARB